Blog van een conflictbegeleider

Veranker je hartkwaliteiten en versterk je charisma

Versterk je charisma door je hartkwaliteiten op te poetsen
Versterk je charisma door je hartkwaliteiten op te poetsen
31-01-2013 13:56

De meeste mensen hebben van nature goede intenties.

Gelukkig!

Al merk je hier onder bepaalde omstandigheden, op momenten van stress of conflict, soms weinig van.

Maar ook dit is een natuurlijk verschijnsel, waar ik me niet al te druk over zou maken. 

Zolang je maar niet blijft hangen in die stressreactie.

Boos zijn is niet erg zei mijn moeder vroeger al, maar boos blijven…  

Dat vergiftigt je systeem. 

Daarmee doe je jezelf en de wereld dus wèl tekort.

In dit blog een krachtige oefening om weer snel(ler) terug te zijn bij wie je bent, en wilt zijn.

En daarmee je charisma te versterken. 

 



Hartkwaliteiten, intenties, waarden

Er is een koppeling tussen je hartkwaliteiten, je intenties en je waarden.

Een zorgmedewerker die van zichzelf bijvoorbeeld hartelijk is (hartkwaliteit), zal geneigd zijn de patiënt of cliënt op zijn of haar gemak te stellen (intentie) en zal waarde hechten aan gastvrijheid (waarde).

Als hartkwaliteiten, intenties en waarden één vloeiend geheel zijn, straal je en kom je geloofwaardig over. Anderen voelen dat de geruststelling en de gastvrijheid echt zijn: diep verankerd in je persoonlijkheid. Hierdoor win je al gauw hun vertrouwen.

 

Sluimerende hartkwaliteiten

Maar vaak is het plaatje minder duidelijk. Hartkwaliteiten sluimeren wel, maar stralen niet. Goede intenties en waarden zijn wel aanwezig, maar overtuigen niet. Soms is de buitenwereld zich zelfs nauwelijks bewust van onze goede inborst en bedoelingen.

Op crisismomenten in het leven, als we aangevallen worden in onze bestaanszekerheid, worden we ons vaak weer bewust van wat echt belangrijk voor ons is. Dan herinneren we ons plotseling ook weer onze goede intenties en waarden.  

 

Bewustwording door crisis

Crisis en conflict brengen dus niet alleen je grenzen en emoties in beeld, maar ook je intenties en je waarden.

Juist omdat je je zo genadeloos gepakt voelt, komt bijvoorbeeld de waarde die jij zelf aan bijvoorbeeld integriteit, openheid, of samenwerking hecht, sterk bovendrijven. En soms kom je er dan ook achter dat je zelf ook niet vlekkeloos integer, open of behulpzaam bent geweest.

Dat is dan het moment om aan de vorming van je persoonlijkheid te gaan werken.

 

Verlicht leiderschap

Samenvallen met je intenties. Je waarden neerzetten. Hoe doe je dat?

Er alleen over praten overtuigt niet kan ik je zeggen. Intenties en waarden uitdragen is leuk, maar ze maken pas indruk als je ze (voor)leeft.

Door je hartkwaliteiten op te poetsen ga je meer samenvallen met je intenties en waarden.

Je hartkwaliteiten geven glans aan je persoonlijkheid; je intenties en waarden geven glans aan je leiderschap. Door hier echt werk van te maken ontstaat verlicht leiderschap.

 

Verankeren doe je zo

Het prettige van hartkwaliteiten is dat je ze niet hoeft aan te maken. Je hebt ze al; je hoeft ze alleen maar op te poetsen. Onderstaande oefening kan je hierbij helpen.   

 

1) Kies één hartkwaliteit die je graag wilt versterken. In onderstaand schema vind je een aantal voorbeelden van hartkwaliteiten. Kies er spontaan een.

 

 

X

 

x

 

x

Vriendelijkheid

 

 

Eenvoud

 

Wijsheid

 

Dankbaarheid

 

 

Openheid

 

Opgewektheid

 

Liefde

 

 

Kracht

 

Trouw

 

Wil

 

 

Creativiteit

 

Vrede

 

Moed

 

 

Macht

 

Begrip

 

Edelmoedigheid

 

 

Helderheid

 

Vrijheid

 

Humor

 

 

Energie

 

Risico

 

Mededogen

 

 

Speelsheid

 

Waarachtigheid

 

Samenwerken

 

 

Vitaliteit

 

Volharding

 

Vreugde

 

Vrijgevigheid

 

Eerlijkheid

 

 

Matigheid

 

 

IJverigheid

 

........

 

 

 

2) Reflecteer er op. Stel jezelf vragen zoals: wat heb ik ermee, wat kan deze kwaliteit me brengen, aan welke intentie en waarde is ie gerelateerd, kan deze kwaliteit me helpen mijn doel dichterbij te brengen etc.

Maak hier voor jezelf wat aantekeningen van.

 

3) Neem een ferm besluit om gedurende twee maanden daadwerkelijk met deze hartkwaliteit aan de slag te gaan op de hieronder genoemde wijze. (Twee maanden is de tijd die je hersenen nodig hebben om de eigenschap naar de voorgrond te brengen.) Hang eventueel reminders op.

 

4) Stel jezelf elke avond voor het slapen de volgende twee reflectievragen:

a) Op welke momenten gedroeg ik me …. (noem hartkwaliteit)?

Waardeer jezelf voor elke keer dat je de hartkwaliteit hebt laten zien die dag. Door jezelf bewust te waarderen ontwikkel je je eigenwaarde en veranker je de hartkwaliteit dieper.
b) Op welke momenten ontbrak het me aan … , of deed ik het tegenovergestelde?
Zet vervolgens een kruis door (de herinnering aan) dit beeld en verbeeld je maar liefst 5 keer (!) dat je in plaats van wat je in werkelijkheid deed, je hartkwaliteit inzette.  

Hierdoor leer je de synaptische complexen in je hersenen om in vergelijkbare stresssituaties je hartkwaliteit veel sneller paraat te hebben.

 

Zevenmijlslaarzen

Deze oefening werkt enorm krachtig door. De kracht zit 'm in de herhaling, dat snap je. Je leert je hersenen om ook onder moeilijke omstandigheden te reageren conform je intenties en waarden. 

Heb je de smaak te pakken, ga dan na twee maanden over op een nieuwe hartkwaliteit.

Je zult met zevenmijlslaarzen vooruit gaan! 


© Alexandra van Smoorenburg

 

Gerelateerde blogs

Schoonheid in de mens

A song for the brave  

Van zelfsturing naar leiderschap


Wil je de belangrijkste blogs (en meer) via je email ontvangen?

Abonneer je op het tweewekelijks E-zine Ontstressen in Zorg en Welzijn

reacties  0 reacties reageren