Zo beoefen je mindfulness tijdens een ruzie

Zo beoefen je mindfulness tijdens een ruzie
17-04-2018 12:57

'Wat is de relatie tussen conflicthantering en mindfulness?'
Ik kijk mijn opdrachtgever vorsend aan: meent ze het oprecht, of hoor ik iets van irritatie in haar stem? ‘Het lijkt wel het antwoord op elk probleem tegenwoordig’, voegt ze er dan enigszins verontschuldigend aan toe. ‘Ik begrijp de hype niet zo.’

 

Ik laat een stilte vallen, om te voelen of dit het juiste moment is om er op in te gaan. ‘Wil je het echt weten?, vraag ik dan. Ze kijkt me aan en schiet in de lach. ‘You got me’, zegt ze. ‘Okay, toe maar, vertel maar, van jou wil ik het wel horen.’

 

‘Mindfulness houdt in dat je je oordeel laat vallen en je opent voor wat je op dat moment waarneemt. Stel nu je hebt ruzie. Dan kun je er als geoefend mindfulnessbeoefenaar voor kiezen om, in plaats van verder te gaan met het richten van je pijlen op de ander, je in gedachten om te draaien en je aandacht op jezelf te richten. Je stelt je daarbij open voor de agitatie, boosheid, onzekerheid en/of pijn die je voelt en geeft dat erkenning. En je kalmeert jezelf. Daarna pak je het gesprek vanuit die plek in jezelf weer op. Of juist bewust niet. Bijvoorbeeld omdat je voelt dat je onvoldoende gekalmeerd bent. Of omdat je voelt dat het om andere redenen niet het juiste moment is.’

 

‘Mmm, ik snap het’, zegt ze, ‘je laat je minder meeslepen. Maar dat is best wel lastig denk ik.’ ‘Zeker weten’, zeg ik. ‘Daarom zitten mensen dat uren te oefenen op een meditatiekussen. ‘Wat oefenen ze dan precies?’, vraagt ze. Ik vertel haar dat dit in het boeddhisme ‘het temmen van de geest’ wordt genoemd. ‘Dat houdt in dat je een rustig plekje opzoekt, waar je niet afgeleid of gestoord wordt, en dat je dan gaat oefenen met het voortdurend onderbreken van je eigen gedachten. Dus elke keer dat je merkt dat je aan iets zit te denken zeg je tegen jezelf: hé, ik zit weer te denken, en breng je je aandacht terug naar je ademhaling en ontspan je daarin.’

 

’Nogal een saaie bedoening lijkt me’, zegt ze. ‘Zo kun je het betitelen’, zeg ik, ‘maar dat is de manier om je geest tot rust te brengen. Het is verkwikkend. Je neemt een soort van vakantie van jezelf. Van je eigen gedoe. En daarbij: dat oefenen met het loslaten van je eigen (dwingende) gedachten kan erg behulpzaam zijn in je dagelijks leven. Een goede beoefenaar kan steeds gemakkelijker in zijn eigen midden blijven, zijn vrije positie vasthouden, ook op lastige momenten’. ‘Hmm. Got it’, zegt ze. ‘Bedankt!’ Ik zie iets van verraste verwondering in haar gezicht.

 

Gerelateerde artikelen

Blog: Bij jezelf blijven in conflict kan ook een struikelblok zijn!, maart 2015

Blog: Innerlijke vrede: tips om voorbij het verwijt te komen, december 2014

Blog: 5 tips om bij jezelf te blijven tijdens een ruzie, oktober 2014

Artikel: Mindful conflictcoaching  Over hoe wij mindfulness in onze methode geintegreerd hebben, augustus 2014

 

btn_e-zine

Vond je dit artikel de moeite waard? Reageer, like en deel het!