Hoe jouw lijf je in 2013 gaat helpen om minder conflict & meer plezier te hebben

Brother donkey
Brother donkey
02-01-2013 15:46


Ken je dat, dat je na een drukke dag op je werk moe thuis komt en dat je echt even zou willen gaan zitten, maar dat er eerst gekookt moet worden omdat je kind anders niet op tijd op de training zal zijn?

En dat er dan ook nog commentaar op je maaltijd komt?

En jij door het geharrewar dan zelf de afwas moet doen, terwijl je je werk voor de volgende dag nog moet voorbereiden en nog naar yoga wilt?

Waarna je besluit om de yoga dan maar een keertje over te slaan, zodat je op tijd naar bed kunt, maar dat je zus dan net belt met de vraag of jij haar ergens mee wilt helpen.

En dat je dan alsnog pas rond middernacht je bed in rolt, met een paracetamolletje tegen de hoofdpijn?

 

Plezierdodend patroon

Grensoverschrijding op grensoverschrijding op grensoverschrijding. Kleintjes, maar toch, alles bij elkaar goed genoeg om tot allerlei kleinere èn grotere conflicten en lichamelijke ongemakken te leiden. En tot vermoeidheid. Alsmaar die ellendige vermoeidheid…

Herkenbaar?

Zou jij dit levensplezierdodende patroon willen veranderen?

Echt?

Droom dan, voor je verder leest, eerst even weg hoe jouw leven er op vooruit zou gaan, als jij je inderdaad rustiger en vitaler zou voelen...

 

Brother donkey

Hoe komt dat toch, dat wij geneigd zijn de zorg voor ons eigen lijf zo licht op te vatten?

Dat is cultureel erfgoed. Het lichaam benaderen als een gebruiksartikel ‘dat het moet doen’ en dat vooral niet moet afleiden van belangrijker zaken (werk en gebed), is een diepgewortelde manier van denken in onze westerse samenleving. Om het domme, weerbarstige karakter van het lichaam te duiden noemde de middeleeuwse monnik Franciscus van Assisi zijn lijf ‘brother donkey’, broertje ezel. Hij zette het lichaam weg als het dierlijke aspect in de mens, dat teveel onwenselijke afleiding bezorgt en gedisciplineerd moet worden door met name seksuele onthouding en vasten. Deze split tussen lichaam en geest, waarbij de geest (het denken) de materie (het lichaam) moet overwinnen wordt nog steeds uitgedragen door het christendom.  

 

Foutje bedankt

Word jij (onbewust) nog aangestuurd door bovengenoemde middeleeuwse mindset?

Laat deze liever los, want inmiddels weten we waar het koeieneren van onze lichamelijke behoeften voor de niet-heiligen onder ons toe kan leiden: tot excessen waar Franciscus niet graag verantwoordelijk voor had willen worden gehouden! Hij zat er dan ook domweg naast. Je lichaam maakt je mens. In plaats van het lichamelijke te willen overwinnen, kun je er maar beter mee samenwerken. Wie bereid is naar zijn lijf te luisteren en er goed voor te zorgen krijgt daar super veel voor terug: gezondheid, vitaliteit, een goed humeur. Feitelijk al wat nodig is om alles wat je verder nog doet sneller, beter en gemakkelijker te laten verlopen!

 

3 manieren om samen te werken met je lichaam

1) stel de natuurlijke behoeften van je lichaam centraal

Maak onderscheid tussen de natuurlijke en de kunstmatige behoeften van je lijf en laat vervolgens je natuurlijke behoeften je dagindeling / organisatie bepalen.

Elk lichaam is anders, dwz dat niet iedereen 8 uur slaap nodig heeft. Sommigen hebben 10 uur nodig, terwijl anderen met 4 uur slaap kunnen volstaan. Sommige mensen zijn gebaat met 3 keer per dag eten, anderen kunnen beter elke twee uur iets eten, etc. Achterhaal wat jouw natuurlijke ritme is en neem dat aan als jouw persoonlijke organisatieprincipe.

Alles ver boven of onder je natuurlijke behoefte leidt op den duur tot ziekte en/of conflict.

Het is niet egoïstisch om voor je natuurlijke behoeften op te komen: door lekker in je vel te zitten dien je ook het belang van je omgeving. En maak duidelijke afspraken waar jouw ritme botst met dat van je omgeving: dat scheelt een hoop irritatie en conflict.

 

2) wees je bewust van de sensaties en reacties van je lichaam

Je lijf brengt je naar het midden. Ga je te erg over de schreef van je natuurlijke behoeften, dan wijst je lichaam je terecht met vermoeidheid- of pijnsignalen. (Zelfs als je te lang in je bed blijft liggen krijg je nog pijn.) Maak er een gewoonte van deze signalen in dank te ontvangen. Maak er ruimte voor, in plaats van kwaad te worden dat je plannen in de war worden geschopt. Natuurlijk kun je best een pilletje nemen als je verplichtingen hebt, maar neem dan daarna wat extra tijd voor jezelf. Hersteltijd. Je hebt het nodig.

Je lijf geeft trouwens ook heel goed aan waar het zich goed bij voelt. Als je beweegt, plezier maakt, lekker en gezond eet voel je je levend, misschien zelfs bruisend van energie. Jij bent de enige in de wereld die je lijf die ervaring kan geven. Gun het jezelf!

Toen ik nog als lichaamsgericht therapeut werkte, merkte ik dat mensen best veel weten over het lichaam. Maar dit betekende niet dat ze ook lichaamsbewust waren! Dit laatste is echter van grote betekenis voor je mentale en fysieke gezondheid. Zonder bewustzijn is het immers moeilijk bijsturen. 

 

3) open je voor de wijsheid van je lichaam

Sommige ziekten zijn aangeboren, maar velen zijn het gevolg van ongezond leven en onbewust geraakt conflict. Een conflict dat niet bevredigend opgelost wordt laat zijn sporen achter in je lijf: de stresshormonen die achterblijven vormen zich op den duur tot een zogenaamd spierpantser, dat allerlei fysieke en mentale klachten met zich meebrengt. Ook jouw lichaam herbergt vele (oude) verhalen, zowel mooie als pijnlijke.

Ziekte, pijn en recent conflict geven toegang tot die oude verhalen. Bewustwording en verwerking van die oude verhalen kan tot gevolg hebben dat huidig conflict en/of fysiek leed als sneeuw voor de zon wegsmelt. 

De ervaringskennis en wijsheid van je lichaam kan een enorme toestroming van energie geven, die je helpt je leven op koers te brengen en het nog duidelijker richting te geven. 

 

Zelfsturingtraining

Word jij gehinderd door de zwaarte van (innerlijk) conflict op je werk of in je leven?

Heb je moeite om je plezier in het leven te pakken en wil je daar in 2013 nou echt een keer verandering in brengen?

De Vrijplaats® Zelfsturingmethode helpt je jouw oude verhalen snel boven tafel te krijgen. De methode biedt je houvast bij de verwerking van je pijn en helpt je je eigen wijsheid te ontsluiten, waardoor de energie in je lijf weer vrijer gaat stromen en je huidige problemen sneller en beter oplossen.

Wil jij de relatie met jezelf en wie weet 'die ander' opschonen, schrijf je dan gauw in voor de eerstvolgende Vrijplaats® Zelfsturingtraining. Als abonnee van het E-zine Ontstressen in Zorg + Welzijn krijg je tot 16 januari a.s. 40% korting op de training op 21 en 22 februari 2013.

Belangstelling? Kijk hier voor meer informatie.   

 

© Alexandra van Smoorenburg

 

 

Wil je onze belangrijkste blogs (en meer) via je email ontvangen?

Abonneer je op het tweewekelijks E-zine Ontstressen in Zorg en Welzijn

 

reacties  0 reacties reageren