Blog van een conflictbegeleider

Vaardig reageren op kritiek

Vaardig reageren op kritiek
25-02-2013 10:58

Soms krijg je wel eens de wind van voren, zeker als leidinggevende of ouder. Wat doe je als je op felle kritiek stuit? Zwijgen? Liever niet!

 

Hieronder 5 manieren om niet te duiken. Waar ze op neerkomen is: laat de verdediging varen en lamaar komen die kritiek

 

1. Irritatie vs interesse

Ga niet in de contramine (‘Moet jij zeggen!’) of bagatelliseren (‘Even rustig a.u.b.’), maar toon je lbelangstellend: ‘Mmmm, interessant.’

 

2. Schrap ‘nee’ uit je woordenboek

Reageren op kritiek met ‘Nee, dat is niet zo’ is vragen om welles-nietes. Met een diplomatiek ‘Okay, ik begrijp wat je dwarszit’ ontwapen je bijna elke criticaster. En voorkomt heel wat bekvechten.

 

3. Ga de kritiek niet proberen te weerleggen

Letterlijk ingaan op kritiek werkt zelden. Het kost veel tijd en stemt nooit tevreden. Reageer ook niet op bijvoeglijke naamwoorden (bv werkdruk te hoog > hoezo te hoog?). Leg liever uit wat je wilt en waarom.

 

4. Reframe de kritiek

In alle kritiek zit een wens verpakt. Mensen weten snel wat ze niet willen, maar wat ze wel willen vergt meer denkwerk. Wat negatief begint, eindigt positief als je vraagt ‘Hoe zou jij het willen?’

 

5. Liever kritiek vooraf dan achteraf

Peil je criticasters voordat je beslist. Tevoren weerstanden opruimen werkt beter dan conclusies door de strot duwen. En je bespaart jezelf gezichtsverlies en mea culpa!

 

 

reacties  0 reacties reageren
« vorige volgende »