Zo beoefen je mindfulness tijdens een ruzie

Zo beoefen je mindfulness tijdens een ruzie
17-04-2018 12:57

'Wat is de relatie tussen conflicthantering en mindfulness?'
Ik kijk mijn opdrachtgever vorsend aan: meent ze het oprecht, of hoor ik iets van irritatie in haar stem? ‘Het lijkt wel het antwoord op elk probleem tegenwoordig’, voegt ze er dan enigszins verontschuldigend aan toe. ‘Ik begrijp de hype niet zo.’

 

Ik laat een stilte vallen, om te voelen of dit het juiste moment is om er op in te gaan. ‘Wil je het echt weten?, vraag ik dan. Ze kijkt me aan en schiet in de lach. ‘You got me’, zegt ze. ‘Okay, toe maar, vertel maar, van jou wil ik het wel horen.’

 

‘Mindfulness houdt in dat je je oordeel laat vallen en je opent voor wat je op dat moment waarneemt. Stel nu je hebt ruzie. Dan kun je er als geoefend mindfulnessbeoefenaar voor kiezen om, in plaats van verder te gaan met het richten van je pijlen op de ander, je in gedachten om te draaien en je aandacht op jezelf te richten. Je stelt je daarbij open voor de agitatie, boosheid, onzekerheid en/of pijn die je voelt en geeft dat erkenning. En je kalmeert jezelf. Daarna pak je het gesprek vanuit die plek in jezelf weer op. Of juist bewust niet. Bijvoorbeeld omdat je voelt dat je onvoldoende gekalmeerd bent. Of omdat je voelt dat het om andere redenen niet het juiste moment is.’

 

‘Mmm, ik snap het’, zegt ze, ‘je laat je minder meeslepen. Maar dat is best wel lastig denk ik.’ ‘Zeker weten’, zeg ik. ‘Daarom zitten mensen dat uren te oefenen op een meditatiekussen. ‘Wat oefenen ze dan precies?’, vraagt ze. Ik vertel haar dat dit in het boeddhisme ‘het temmen van de geest’ wordt genoemd. ‘Dat houdt in dat je een rustig plekje opzoekt, waar je niet afgeleid of gestoord wordt, en dat je dan gaat oefenen met het voortdurend onderbreken van je eigen gedachten. Dus elke keer dat je merkt dat je aan iets zit te denken zeg je tegen jezelf: hé, ik zit weer te denken, en breng je je aandacht terug naar je ademhaling en ontspan je daarin.’

 

’Nogal een saaie bedoening lijkt me’, zegt ze. ‘Zo kun je het betitelen’, zeg ik, ‘maar dat is de manier om je geest tot rust te brengen. Het is verkwikkend. Je neemt een soort van vakantie van jezelf. Van je eigen gedoe. En daarbij: dat oefenen met het loslaten van je eigen (dwingende) gedachten kan erg behulpzaam zijn in je dagelijks leven. Een goede beoefenaar kan steeds gemakkelijker in zijn eigen midden blijven, zijn vrije positie vasthouden, ook op lastige momenten’. ‘Hmm. Got it’, zegt ze. ‘Bedankt!’ Ik zie iets van verraste verwondering in haar gezicht.

 

Gerelateerde artikelen

Blog: Bij jezelf blijven in conflict kan ook een struikelblok zijn!, maart 2015

Blog: Innerlijke vrede: tips om voorbij het verwijt te komen, december 2014

Blog: 5 tips om bij jezelf te blijven tijdens een ruzie, oktober 2014

Artikel: Mindful conflictcoaching  Over hoe wij mindfulness in onze methode geintegreerd hebben, augustus 2014

 

btn_e-zine

Vond je dit artikel de moeite waard? Reageer, like en deel het!  

Kijktip: We werken ons kapot

22-03-2018 18:00

Buschauffeurs hebben geen tijd om te plassen, verpleegkundigen moeten extra diensten draaien en leraren bezwijken onder de administratieve rompslomp. We werken ons massaal kapot en de prijs die we betalen is hoog. Stress en burn-outklachten liggen op de loer. Waarom werken we zo hard als het niet gezond meer is? En is het tij te keren? 

Kruispunt gaat op zoek naar oplossingen voor de werkdruk.

 

Hoofdredacteur Jildou van der Bijl van de populaire glossy LINDA zag onder ogen dat de werkcultuur op haar redactie een mijnenveld was geworden voor het krijgen van een burn-out. Toen de een na de andere werknemer omviel, besloot ze een jaar lang pas op de plaats te maken en haar werknemers geen nieuwe projecten op te leggen.

 

Volgens neuropsycholoog Margriet Sitskoorn leiden al het multi-tasken en de stress tot angstaanjagende gevolgen voor ons brein. Door het snelle schakelen en overbelasten sterven hersencellen af. Sitskoorn, zelf een drukbezette wetenschapper, weet haar eigen werkdruk in toom te houden met strikte leefregels.

 

We werken ons kapot

De angst voor het geven van negatieve feedback doorbreken

06-03-2018 13:56

Vind jij het ook eng om mensen aan te spreken op ongewenst gedrag? Niet gek hoor. In deel 2 van de vlogserie 'Voorbij werkstress en werkdruk' vertel ik hoe het komt dat we daar collectief zo slecht in zijn. Maar gezien de negatieve gevolgen hiervan voor jezelf en de ander is het wenselijk voorbij deze angst te komen. De eerste en dus belangrijkste stap daartoe ligt heel dicht bij! Meer hierover in de video.

 

Duur video: 12 minuten

 

Gerelateerde artikelen

Casus Help, ik durf het conflict niet aan te gaan, mei 2014

Blog Bouw feedback geven rustig op. Vier werkvormen, mrt 2014

Blog Verbindend feedback geven met het Vrijplaats Feedback Tool, dec 2013

Serie Voorbij werkdruk en werkstress 1: Omgaan met gevoelens van leegte, feb 2018

 

btn_e-zine

Vond je dit artikel de moeite waard? Reageer, like en deel het!  

Lente Stadsretraite in Amsterdam van 30 mrt t/m 5 april

Lente Stadsretraite in Amsterdam van 30 mrt t/m 5 april
01-03-2018 13:00

Op retraite in je eigen stad

Voor rust en bezinning hoef je geen duizenden kilometers te reizen, dat kan ook middenin de stad. Heb jij behoefte om het wereldse gewoel even los te laten en naar binnen te keren? ook dit voorjaar coordineer ik weer de Lente Stadsretraite in het mooie Shambhala Meditatie Centrum in Amsterdam!

Een vrij toegankelijk programma

De Stadsretraite is geen officieel programma van Shambhala Centrum Amsterdam, maar het centrum biedt geheel kosteloos de gelegenheid tot mediteren en studeren, zowel voor leden als voor niet-leden. Er is geen boeddhistische leraar aanwezig die lezingen verzorgt, maar wel een meditatie-instructeur die je begeleiding kan bieden in je proces. 

Waarom zo lang achter mekaar mediteren?

Door langer achter elkaar te mediteren kom je dieper in contact met jezelf en ontstaat er meer helderheid in je geest. Je komt erachter wat los mag laten, of juist je aandacht nodig heeft. Je ruimt 'vanzelf' op en schept ruimte voor het nieuwe in je leven. Een echte lente-activiteit dus.  Proberen? Kijk snel in je agenda of je kunt, en kom met ons beoefenen. Je bent van harte welkom. 

Het programma.

Het programma. We mediteren dagelijks van 6 - 8 uur, 9 - 12 uur en 14 - 18 uur, met lichamelijke oefeningen rond 7 uur, een contemplatie rond 11 uur en studie met uitwisseling om 16.30 uur.

Gedeeltelijk deelnemen, bijvoorbeeld een uurtje per dag, of alleen van 6 tot 8 in de ochtend? Geen probleem. Je bent hoe en wanneer dan ook welkom.

Het eten. Ontbijt tussen 8 en 9 uur en warm eten tussen 12 en 14 uur. Om 15.30 uur thee met fruit. De maaltijden zijn in stilte; ervoor en erna mag gesproken worden. Kosten: €2,50 voor het ontbijt en €5 voor het middagmaal en fruit.

Voor wie. Zowel voor leden als niet-leden van het SMCA. Voorwaarde is dat je meditatie-instructie hebt ontvangen. Heb je die niet, dan kan dit tijdens de retraite (na 9.00 uur).

Voor wie niet? Als je een kwetsbare gezondheid hebt (psychisch of lichamelijk), doe het dan rustig aan. Heb je twijfels over deelname, overleg van tevoren met mij.

Kosten. Als je regelmatig komt waarderen we het zeer als je af en toe wat in de donatiepot stopt.

Adres en contact informatie

Shambhala Meditatie Centrum Amsterdam

1e Jacob van Campenstraat 4

1072 BE Amsterdam

Telefoon (020) 679 4753

Telefoon coordinator: 06 3040 3330 

  

Openbaar vervoer

Neem vanaf centraal station tram 16 of 24 en stap uit bij halte Stadhouderskade (Marie Heinekenplein). Ga de eerste straat rechtsaf (Eerste Jacob van Campenstraat). Aan het einde van de straat ziet u het Shambhala-centrum aan de linkerkant.

Tags: meditatie
reacties  0 reacties reageren

Giga stijging verzuimkosten in de Zorg door bezuinigingen 2013-2017

Giga stijging verzuimkosten in de Zorg door bezuinigingen 2013-2017
21-02-2018 21:32

‘Door ziekteverzuim lekt half miljard weg uit de zorg’ kopte Trouw vanochtend. Kwamen de zorgkosten in 2013 nog uit op 2,75 miljard, in 2017 liepen ze op tot 3,31 miljard. Als directe verantwoordelijke hiervoor wordt gewezen naar het vorige kabinet, dat grootschalige bezuinigingen combineerde met grootschalige hervormingen. Een combinatie waar volgens gezondheidseconoom Guus Schrijvers vaak genoeg tegen gewaarschuwd is, om dit vooral niet tegelijkertijd te doen.

Langdurig verzuim oorzaak stijging kosten

Vorig jaar zat dus bijna 6% van verpleegkundigen, artsen, therapeuten, psychologen en ander zorgpersoneel ziek thuis, wat 16% meer is dan in 2013. De stijging komt bijna geheel uit de hoek van het langdurige verzuim: van medewerkers die drie maanden tot een jaar thuiszitten, vanwege klachten door de hoge werkdruk. Trouw berekende op basis van cijfers van Vernet Verzuimnetwerk en Pensioenfonds PFZW dat het langdurige verzuim de sector alleen al in 2017, 567 miljoen euro kostte. Dit is €4800 per fte (voltijdbaan). €4800!! Stel je voor dat je dat bedrag per werknemer had om leuke dingen mee te doen. 

Bezuinigingen oorzaak stijging langdurig verzuim

Zorgorganisaties zelf wijzen volgens onderzoeksbureau Vernet nadrukkelijk de bezuinigingen aan als oorzaak voor de toegenomen werkstress. Volgens hen leidden deze tot:
- angst voor baanverlies (tienduizenden zorgmedewerkers verloren hun baan)
- complexere zorg (omdat mensen langer thuis moeten blijven en pas opgenomen worden als ze heel veel zorg nodig hebben) en
- hogere werkdruk omdat zieke collega’s niet vervangen (kunnen) worden. Dit laatste geldt vooral in de verpleeghuiszorg.

De waarheid incasseren

Vernet noemt het langdurige verzuim door hoge werkdruk ‘beïnvloedbaar verzuim’. Beinvloedbaar, omdat hoge werkdruk te voorkomen zou zijn. Ik vraag me af of dit een juiste gevolgtrekking is. Zorgorganisaties hebben, om de bezuinigingen op te vangen, het allerhoogste gevraagd van de medewerkers, maar op een gegeven moment is de rek er uit en zijn de gevolgen onvermijdelijk. Ik denk dat we dat nu maar eens even moeten incasseren.

Als je te veel vraagt zijn de logische gevolgen: meer conflicten op de werkvloer, meer fouten en dus meer ziekteverzuim. Wij mensen zijn immers geen machines.

Werkstress in hoge mate conflictgerelateerd

Aangezien (innerlijk) conflict een zeer belangrijke factor speelt bij het ontstaan van werkstress is dit misschien een goed moment om de gouden tips voor conflictmanagement uit het eerder gepubliceerde artikel Conflict in de Zorg? 7 tips voor een effectievere aanpak te memoreren: 


1) Open je mind voor conflicten, alleen dan kun je ze benutten
2) Let niet zozeer op conflictsignalen, als wel op signalen van conflictvermijding
3) Geef iedereen in het team een signaleeropdracht
4) Ondersteun betrokkenen het conflict zelf op te lossen
5) Bekrachtig dat medewerkers weliswaar niet gelijk, maar wel gelijkwaardig zijn
6) Ontwikkel een helder conflictbeleid
7) Weet welke interventie je wanneer inzet (en bespaar daarmee veel geld en ellende)

 

Gerelateerde blogs

 

Blog: Drie adviezen om psychosociale arbeidsbelasting terug te dringen in de Zorg, januari 2016

Nieuwsfeit: Verzuimkosten psychosociale arbeidsbelasting ruim 2 miljard (+ factsheet TNO over psa), november 2014
Blog: Massaontslag. Hoe ga je er mee om als het je treft?, juni 2014

 

btn_e-zine

Vond je dit artikel de moeite waard? Reageer, like en deel het!  

reacties  0 reacties reageren

De Vrijplaats en de Yellow Submarine

De Vrijplaats en de Yellow Submarine
14-02-2018 12:41

Jippie, van de week ging onze nieuwe website online! En gelijk ook maar een nieuw logo, nu we toch bezig waren. Grafisch ontwerpster Sandra, van Djoeke Media zette in een handomdraai de sfeer neer die ik graag wilde. En ordende by the way een hoop informatie zo, dat de website nu rustiger en overzichtelijker oogt. Wat is dat toch fijn, als je met een expert werkt. Dan gaan processen stukken sneller en eleganter. Liever niet zus? Okay, dan doen we het zo. Of zo. Het loont echt om met een expert in zee te gaan. Zelf streef ik er ook altijd naar om mijn klanten meer te geven dan ze verwachten.  

De Yellow Submarine

Ik vind het leuk om even iets te vertellen over de Yellow Submarine, nu deze zo prominent op mijn site aanwezig is. Het ding ligt, met zo nu en dan een onderbreking, al enige jaren bij mij voor het huis. Mijn buurman kocht hem na z’n pensioen voor de lol, om een leuk project omhanden te hebben. Hij zat voorheen in de rondvaartbusiness en dit was weer ’s wat anders. De onderzeeër werd zo'n kleine 40 jaar geleden gebouwd in Nigeria, waar hij in gebruik was als partyboot. Later heeft ie jaren met dezelfde functie in de Seine in Parijs gelegen, totdat het ding daar weggesleept moest worden vanwege een schandaal rondom een hoge regeringsambtenaar. 

Alsof er een wereld opengaat

Hoewel er een lange geschiedenis van conflicten aan de Yellow Submarine kleeft - ook mijn buurman kreeg het aan de stok met plaatselijke overheden – is dit niet de reden waarom ik de duikboot als metafoor voor de Vrijplaats® heb gekozen. In eerste instantie koos ik ervoor omdat ie bij mij en bij iedereen die ‘m voor het eerst ziet, onmiddellijk een verraste glimlach op het gezicht tovert. ‘Hé, haha, wat is dit nou weer op de gracht? Een duikboot?! En dan ook nog knalgeel!’ Waarna uit de voorbij varende bootjes meestal al snel, vrolijk lachend, het liedje van de Beatles opklinkt. Alsof ze zojuist een prachtige ontdekking hebben gedaan. Yes, all right! Het leven is meer dan 1+1=2. 

Worden wie je bent

Ik bedacht me dat de duikboot een prachtige metafoor is voor het proces dat in de Vrijplaats® plaatsvindt. Na een duik in de diepte van de eigen geest, komt men men meestal blijer en lichter weer boven water. Alles wat nodig was om verder te komen bleek reeds aanwezig te zijn! De monsters die men vermoedde blijken mee te vallen, en de bronnen en aanknopingspunten talrijker dan verwacht. Een ontdekking om blij van te worden. Vervulling ervaar je niet door jezelf te forceren iemand te worden die je niet bent. Vervulling komt voort uit de moed je eigen keuzes te maken en te zijn wie je bent. In de psychologie wordt dat individualisatie genoemd: worden wie je in aanleg al was.   

 

Gerelateerde blogs
Blog: Ontmoet je schaduw, oktober 2015

Blog: Hoe krijg ik helder wat ik wil?, november 2014

Blog: Hoe word je gelukkig?, sept 2013

 

btn_e-zine
 

Vond je dit artikel de moeite waard? Reageer, like en deel het!  

Voorbij werkdruk en werkstress #1 Omgaan met gevoelens van leegte

12-02-2018 10:25

Ik ben dus begonnen met vloggen :) Hartstikke spannend! Bijgaand vlog is de eerste in een serie over werkdruk en werkstress. En hoe daar aan voorbij te komen. Zoals we allemaal weten heeft psychosociale arbeidsbelasting zich ontwikkeld tot een dijk van een probleem in de zorg en welzijnsector. Zelf begon ik hier al over te publiceren in 2006 (zie hier). Als een van de eersten. Daar ben ik best trots op. Het probleem is bepaald niet kleiner geworden intussentijd. Helaas. 

 

Het eerste vlog gaat over gevoelens van leegte. In de video benoem ik 3 patronen die deze gevoelens genereren en wat je er tegen kunt doen. Ook bespreek ik de waarde van leegtegevoel. Het is echter niet de bedoeling (voor zover er bedoelingen zijn) om lang in zo'n lege fase te blijven. Daar word je niet echt gelukkig van. 

 

Goed om te weten: de video duurt een kwartier. Ik hoor graag wat je ervan vindt. Hopelijk inspireert het je, en zo niet, dan hoor ik heel graag hoe het beter kan!

 

Groet! Alexandra

 

Gerelateerde blogs
Blog: Ontmoet je schaduw, oktober 2015

Blog: ‘Kies jij maar.’ Over beschadigd verlangen, februari 2015

Blog: Hoe krijg ik helder wat ik wil?, november 2014

 

btn_e-zine
 

Vond je dit artikel de moeite waard? Reageer, like en deel het!  

Kerstwens De Vrijplaatscoach 2017

19-12-2017 18:51

Jaaaa, mijn eerste vlog, met gelukwensen voor jou! 

 

In al mijn enthousiasme ben ik helemaal vergeten ook Paul Sträter te noemen.  

Maar hierbij ook van onze dierbare Paul: alle geluk en goeds voor 2018!!

 

Veel liefs, 

Alexandra

Conflicthantering Ninja Style

Conflicthantering Ninja Style
Conflicthantering Ninja Style
19-12-2017 16:45

Spanning en sensatie

Conflicthantering Ninja Style: dat klinkt spannend hè?! Misschien heb je er gelijk een beeld bij van een in het zwart geklede superheld, die tegen de muur oploopt en vanaf het plafond of uit de lucht aanvallen pleegt en alles in een keer ratsj-ratsj in stukken hakt. De meesten van ons kennen de Ninja Krijger alleen maar van magische gevechtsfilms, en zijn zich totaal niet bewust van de oorspronkelijke vreedzame bedoelingen van dat krijgerschap. 

De kunst van het verbergen
Ninjutsu, de filosofie van de Ninja, ontstond in de 12e eeuw in Japan. Het woord betekent letterlijk: ‘de kunst van het verbergen’. Ninja krijgers ontwikkelden onorthodoxe, geruisloze aanvalstactieken en -technieken, om snel en doeltreffend een probleem te tackelen (doelwit uit te schakelen) en weer te verdwijnen. Oorspronkelijk vanuit de motivatie om te beschermen, en niet om op onrechtmatige wijze te verkrijgen, zoals later wel gebeurde. De filosofie en tactieken werden ontwikkeld door bergbewoners uit de provincies Iga en Koka, die zich daarbij baseerden op het boeddhisme en de strategische geschriften van de Chinees Sun Tzu, over de kunst van het oorlog voeren, waar ik al eerder over schreef. 

 

Zuivere intentie

Kenmerkend voor de Ninja filosofie is eenvoud: elke situatie op een zo natuurlijk mogelijke manier het hoofd bieden, zonder spelregels, en uit (zelf)bescherming. De Ninja hechtten enorm veel waarde aan persoonlijke vrijheid en loyaliteit aan hun familie. Tot en met de 19e eeuw werd Ninjutsu alleen maar in het geheim beoefend en wist niemand iets van de kunst af, behalve de Ninja zelf. Tegenwoordig worden de gevechtskunsten openlijk beoefend. Het gaat daarbij om zelfverdediging, het ontwikkelen van meer fysieke en mentale flexibiliteit, aanpassingsvermogen, zelfvertrouwen en incasseringsvermogen.

 

Ninja Mindset

Wat mij inspireert aan Ninjutsu en de Ninja Krijger zijn de strategie van het geruisloze handelen, het discrete opereren in stilte en de voorkeur voor eenvoudig handelen, flexibiliteit en snelheid. Met deze mindset in mijn hoofd ontwikkelde ik het Jaartraject Conflicthantering Ninja Style voor teams, dat ik hierbij lanceer en waar ik ongelooflijk veel zin in heb. Want krijgertradities en de kunst van het conflict hanteren hebben natuurlijk alles met elkaar te maken. Leuk om mijn inzichten op dit vlak speels over te dragen en anderen mee te inspireren. Zoals aan jou, hier in dit blog. 

 

Persoonlijke interesse

Ik koester al jaren een speciale belangstelling voor krijgertradities, en dan met name voor de onderliggende (spirituele) principes ervan. Reeds sinds 1993 bewandel ik het Shambhala Pad van de Krijger, een oude krijgertraditie die werd overgedragen via het Tibetaans Boeddhisme. En binnen die Shambhalatraditie beoefen ik sinds enkele jaren het kasungschap. De Dorje Kasung is het verlichte leger van de traditie. Wij beschermen de Shambhala gemeenschap (de studenten en de leraren), zowel op fysiek niveau als in psychosociale zin. De leden van de Kasung bestuderen en beoefenen oude beschermertradities en zijn beschikbaar om te werken met geladen omstandigheden als die zich voordoen, zonder daarbij ‘hun zetel’ van compassie en non-agressie te verliezen. Dat is wat je oefent. 

 

Het belang van de vreedzame focus

Alle krijgertradities en militaire strategieën hebben in de kern een vreedzame focus. Waar het in essentie om gaat is (zelf)bescherming en het voorkomen van gevaar. Verliest men de oorspronkelijke vreedzame focus, dan gebeurt bij krijgertradities hetzelfde als wat er in zo'n geval bij regeringen en in religies gebeurt: het worden voertuigen voor manipulatie, bedrog en overheersing. Dit kan gebeuren als de kennis en skills aanwezig zijn (macht), maar de balans in de persoonlijkheden aan de top te kort schieten (= kracht). Als aan onzuivere intenties geen grenzen worden gesteld komt de hele organisatie daaronder terecht in een sfeer van onophoudelijk conflict en competitie, waar iedereen uiteindelijk aan ten onder zal gaan, inclusief de leiding zelf.

 

De eigenschappen van de krijger

Dus.. Welke eigenschappen cultiveert de krijger om conflict te hanteren in harmonie met de universele wetten? Ik beperk me hier tot 6 belangrijke eigenschappen van een waarachtige krijger:

Zachtmoedigheid: letterlijk de moed om zacht te zijn. Zachtheid ontwapent. Met zachtheid bereiken we paradoxaal genoeg vaak meer dan met hard optreden.
Waardigheid: respect voor jezelf, maar ook voor de tegenpartij. Vanuit spiritueel perspectief is er geen reden om de ander te wantrouwen; de situatie bied je de kans je te ontwikkelen in de richting van een grotere vrijheid.
Moed: de bereidheid om je angst onder ogen te zien. De angst waarvan je je bewust bent, maar ook de angst die zich uit in vermijdend gedrag of vechtgedrag. Is de angst reëel? Zie je angst onder ogen met compassie en een ruimhartige, heldere blik. Krijgerschap gaat er van uit dat je meer bent dan je angst. Je bent ook liefdevol, krachtig en waardig. Vanuit een groter perspectief zie je vaak beter wat je wel of toch kunt doen in een gegeven situatie.  
Discipline: de bereidheid jezelf te ankeren in compassie en non-agressie en afzien van schadelijke activiteit van lichaam, spraak en geest. Dat vergt veel discipline. Echter, zonder die controle over lichaam, spraak en geest verliest de krijger het duel.
Discipline kan betekenen naar voren stappen (moedig zijn), maar ook terug treden (wijs zijn). De discipline zit 'm er in, dat je je primaire impuls om te vluchten of te vechten beheerst.   
Egoloosheid: geankerd zijn in de wetenschap dat je in essentie onverwoestbaar bent en dat er niets is om aan vast te houden. Weten dat je niet je lichaam, noch je geest bent, en dat er dus niets te verliezen valt. En dat de ander dat dus ook niet is, en ook niets te verliezen heeft. Door volledige acceptatie van wat is, inclusief de onoplosbaarheid van bepaalde situaties, is de krijger in harmonie met de totaliteit en weet hij intuïtief wat te doen of laten. Het onpartijdige aanvaarden wat er is maakt de krijger tegelijkertijd vrij en verbonden. En daardoor is hij ondoorgrondelijk.
Juiste spraak: jezelf onthouden van leugens, lasterende taal, harde woorden en onzinnige praat. Daarnaast gaat het ook om geen gelijk te willen krijgen en te willen horen wat de ander heeft te zeggen.

 

Het Jaartraject Conflicthantering Ninja-Style

Ga ik bovenstaande eigenschappen te pas en te onpas bespreken en van mensen eisen? Nee dus. Mijn methode voor het hanteren, benutten en je bevrijden van conflict – de Vrijplaatsmethode – is een volstrekt praktische vertaling van bepaalde spirituele inzichten. Wie er geen 6e zintuig voor heeft, heeft deze diepere dimensie dan ook geeneens in de gaten, en wordt ‘slechts’ meegenomen in de constructieve logica. Best wel Ninja-achtig dus in feite.

Ben je geinteresseerd in dit sprankelende Jaartraject Conflicthantering Ninja Style voor je team, of wil je het aanbevelen bij je leidinggevende? Doe dit dan snel, want deze maand nog geldt een fantastische aanbieding. In januari gaat de prijs met €1000 omhoog!

 

© Alexandra van Smoorenburg
Conflict en Re-integratie Expert

 

 

Gerelateerde blogs
Blog: Compassie in tijden van conflict, december 2015
Blog: Winnen zonder strijd (Sun Tzu), december 2013
Blog: Wat iedereen zou moeten weten over conflicthantering. De gouden tip, oktober 2012

Blog: Conflict omarmen? Waarom dat dan?, september 2011

 

 

btn_e-zine
 

Vond je dit artikel de moeite waard? Reageer, like en deel het!  

Conflictmanagement: 7 tips voor een effectievere aanpak

Conflictmanagement: 7 tips voor een effectievere aanpak
15-11-2017 13:57

Samenwerken gaat niet vanzelf

Conflicten op de werkvloer leiden niet alleen tot een nare sfeer, maar soms ook tot fouten. In de Zorg is dat ronduit tricky. Er kunnen levens op het spel staan, of de kwaliteit daarvan. Als zorgprofessionals samen niet (meer) door een deur kunnen, dan moeten alle signalen op rood. Zodat onschuldige patienten niet de dupe worden. Samenwerken gaat niet altijd vanzelf.

 

Tip 1. Open je mind voor conflict

Het is een natuurlijke neiging om geen zin te hebben in het gedoe van conflict(en). Het is echter super belangrijk dat je die neiging overwint en je als leidinggevende aanleert neutraal en positief op conflict te reageren: ‘Okay, vervelend voor je, maar dat kan gebeuren. Waar gehakt wordt vallen spaanders. Laten we kijken wat we ervan kunnen leren. Hoe kan ik je helpen het zelf op te lossen?’

 

Als conflict er mag zijn en bespreekbaar is, ontstaat er een veilig werkklimaat. Verdeel- en heerspraktijken, roddel en vriendjespolitiek krijgen dan minder kans en medewerkers voelen zich meer gezien, gehoord en serieus genomen. Plus dat het kansen schept om het conflict te benutten. Onthou: een niet oordelend open klimaat creëert veiligheid!

 

Tip 2. Let niet zozeer op conflictsignalen, als wel op signalen van conflictvermijding

Conflicten an sich zijn geen probleem. Het is volkomen normaal dat ze zich voordoen. Sturen op het voorkomen van conflicten is dan ook zinloos. Je kunt ze niet voorkomen. Als je ze tijdig en goed oppakt kunnen ze bijzonder waardevol en nuttig zijn. Want conflicten zijn informatief. Ze zijn het hulpmiddel van de natuur voor groei en ontwikkeling, niet alleen op persoonlijk niveau, maar ook inhoudelijk, en op organisatieniveau.

 

Het te adresseren probleem is niet conflict, maar conflictvermijding. Dat men doet alsof het er niet is. Dat zorgt ervoor dat de boel ondergronds gaat en op den duur escaleert. Het feit dat men denkt: ‘het zal wel weer over gaan’, ‘hij/zij zoekt het maar uit’, ‘daar heb ik geen tijd voor’, ‘dat is mijn zaak niet’, of ‘dat komt me eigenlijk prima uit, laat maar gaan’. Een dergelijke mindset creeert brandhaarden.

 

Dus... conflict is niet te voorkomen, maar escalatie wel. Wil je escalatie voorkomen, wees dan alerter op bovengenoemde signalen van conflictvermijding.

  

Tip 3. Geef iedereen in het team een signaleeropdracht

Hoewel de conflicteigenaren verantwoordelijk zijn voor het ontstaan van het conflict, ligt de verantwoordelijkheid voor escalatie bij de leidinggevende. Het is dan ook de taak van de leidinggevende om tijdig in te grijpen. Het zou echter verstandig zijn iedereen in de werksetting medeverantwoordelijkheid te geven. Geef alle medewerkers, op alle niveaus, een signaleeropdracht mee, vooral daar waar onschuldigen de rekening van onmin betalen, zoals in de zorg.

 

Conflict signaleren is absoluut niet moeilijk. We hebben daar namelijk allemaal een aangeboren antenne voor. We voelen het gewoon. Het hangt in de lucht en het komt onder de dorpels door. Het voelt ongemakkelijk, naar, bedrukkend, afgesneden, in het slechtste geval: onveilig. Het is belangrijk dat deze gevoelens bespreekbaar kunnen worden gemaakt, ook al zijn ze niet bewijsbaar.

 

Vind samen een manier die voor iedereen aanvaardbaar is om een conflict (ook andermans conflict dus) bespreekbaar te maken. Dit vergt inleiding. Mensen doen dat niet zomaar: vinden het misschien onaardig of zelfs eng om te doen. Vindt dus met elkaar een vaste gelegenheid en bedenk samen een procedure hiervoor. Anoniem melden is een mogelijkheid, maar dit zou ik niet adviseren, omdat er misbruik van kan worden gemaakt.

 

Tip 4. Ondersteun betrokkenen het conflict zelf op te lossen 

Werk als leidinggevende actief aan de conflictvaardigheid van medewerkers door regelmatig feedbackrondes in te plannen en inspirerende workshops aan te bieden over conflicthantering. Of overweeg een Jaartraject Conflicthantering Ninja-Style voor het hele team. Dit houdt mensen bij de les en maakt het team krachtig.

 

Faciliteer te allen tijde dat medewerkers hun conflicten zelf oplossen. Sta daar voor! Ga of laat niet gelijk bemiddelen. Waarom gelijk een derde ('mamma') er bij roepen om de zaak in goede banen te leiden? Op de eerste plaats geef je het probleem daarmee gelijk een hele hoop gewicht en op de tweede plaats bekrachtig je ermee dat mensen het zelf niet kunnen. In duurzame relaties is dit het verkeerde signaal.

 

Grijp als leidinggevende liever het conflict aan om je medewerkers te stimuleren aan hun conflictvaardigheid te werken. Bied de zwakke, of onmachtige partij, oftewel de partij die het probleem voelt, tijdig een conflictcoach aan, om hem of haar te ondersteunen het conflict zelf te op te lossen. Een conflictvaardig team is een stevig en betrouwbaar team. 

 

Tip 5. Bekrachtig dat medewerkers weliswaar niet gelijk, maar wel gelijkwaardig zijn. 

Natuurlijk zijn medewerkers niet gelijk aan elkaar. Maar als mens zijn ze wel gelijkwaardig aan elkaar. Het kan niet anders dan dat de verschillen in achtergronden, opleidingen en persoonlijkheden van medewerkers op het werk tot uitdrukking komen, niks mis mee. Daarnaast staat dat iedereen gelijkelijk respect verdient voor zijn of haar goede bedoelingen en inzet.

 

Het is belangrijk om als leidinggevende die gelijkwaardigheid van allen expliciet uit te dragen en extra te bekrachtigen wanneer er machtsconflicten op de werkvloer spelen. Ga niet klakkeloos mee met de macht. Dit creëert onveiligheid en ondermijnt de gezondheid van de organisatie. De chirurg heeft niet altijd gelijk, maakt ook fouten en dient daar ook op aanspreekbaar te zijn, ook door ondergeschikten. In een cultuur van gelijkwaardigheid komt er vanzelf ruimte en respect voor natuurlijke hiërarchie. Bij natuurlijke hiërarchie voelt iedereen zich prettig. 

 

Tip 6. Ontwikkel een helder conflictbeleid

Medewerkers niet tijdig ondersteunen betekent maar al te vaak dat ze uiteindelijk de Ziektewet in duiken. Deze is daar niet voor bedoeld en niet op ingericht. Bedrijfsartsen zijn niet toegerust om werknemers op dit vlak goed te ondersteunen. Uiteindelijk verwijst de bedrijfsarts meestal naar mediation, wat - hoe kan hetook anders in die fase – in het beste geval uitmondt in ‘vertrek met wederzijds goedvinden’. Een non-resultaat, dat weinig met win-win uitkomsten te maken heeft.

 

Het verzuimbegeleidingssysteem gebruiken om conflict te signaleren en oplossen is het paard achter de wagen spannen. Het zou beter zijn als organisaties een goed doortimmerd conflictbeleid zouden voeren naast het verzuimbeleid. Communiceer duidelijk wat er van de medewerker wordt verwacht wanneer deze in een conflict verzeild raakt met een collega of leidinggevende. Formuleer een stappenplan. Wil je meer hierover weten, neem dan gerust contact met me op. 

 

Het zou goed zijn als managers zich meer gaan realiseren dat de Ziektewet een hele dure en ineffectieve route is om conflict te tackelen in de organisatie. Geef mensen tijdig eerlijke kansen, daar wordt iedereen beter van.

 

Tip 7. Weet welke interventie je wanneer toepast (en bespaar veel geld en ellende)

Met lede ogen zie ik vaak toe hoe de verkeerde interventies ingezet worden bij conflict. Dan wordt er een mediator op een zaak gezet die beter door een advocaat afgehandeld had kunnen worden, en vice versa. En de beste en goedkoopste oplossing - de conflictcoach - wordt al helemaal vaak over het hoofd gezien. Ook door bedrijfsartsen.

 

Dit is de lijn waarlangs je moet denken als er hulp van buiten af nodig is:

1) een conflictcoach
2) een mediator en
3) een advocaat

 

Grijp dus niet gelijk naar bemiddeling of mediation, maar schakel eerst een conflictcoach in die één, of beide partijen begeleidt om het conflict zelf op te lossen, ook en vooral bij machtsongelijkheid. Lukt het mensen om hun conflict zelf in goede banen te leiden, dan geeft dat een enorme boost aan hun (zelf)vertrouwen. En het is ook goed voor de organisatie. Het bevordert en bekrachtigt de gezondheid van het team.

 

Wat een conflictcoach precies doet? Een conflictcoach helpt mensen grip te krijgen op hun emoties en verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen bijdrage aan het conflict. Betrokkenen ontdekken wat er onderliggend speelt (welke behoeften of overtuigingen belemmerend werken) en welke mogelijkheden men heeft om de situatie toch nog in goede banen te leiden. Ook wordt men voorbereid op het voeren van het lastige gesprek.

 

Komt men samen tot de conclusie dat er geen overeenstemming haalbaar is, dan zal er wellicht onderhandeld moeten worden over de manier waarop men verder gaat met elkaar. De vraag is of men hier zelf toe in staat is. Zo nee, dan is het dan tijd voor de mediator. Mediation is immers niets meer en niets minder dan begeleide onderhandeling. De begeleidingsprocedure is daar op geënt. Mediation inzetten als men niet on speaking terms is, is geld weggooien.

 

Is het vertrouwen tussen partijen volledig weg? Zit de medewerker al een poos in de Ziektewet en beschouwt minimaal één van de partijen de relatie als volstrekt ongelijkwaardig? Sla de rituele dans van mediation over en steek gelijk door naar een juridische procedure om de arbeidsrelatie te verbreken. Mediation breekt in dergelijk geval namelijk 9 van de 10 keer af. En dan wordt het alsnog een juridisch traject en heb je dubbele kosten. Dit is mijn conclusie op basis van zo’n kleine 20 jaar ervaring in re-integratieland. Over het afbreken van mediations worden naar mijn weten geen cijfers openbaar gemaakt.

 

Tot slot: is mediation niet haalbaar, dan kan de combinatie juridisch traject + Conflictcoaching een waardig alternatief zijn. Dit omdat een juridisch conflict er erg kan inhakken bij de medewerker en nog lang sporen kan achterlaten. Dit is zeker ook verstandig als je vreest voor imagoschade. De medewerker wordt door de conflictcoach geholpen de (innerlijke) strijd los te laten en van de situatie te leren. Dit biedt de organisatie de kans om de arbeidsrelatie goed af te hechten, zonder daar zelf nog iets in te hoeven doen.

 

Samenvatting

Mindset: de functie van conflict is groei en ontwikkeling. Door je ervoor open te stellen kun je het benutten, door je ervoor af te sluiten gaat het je overheersen. Niet conflict, maar conflictvermijding is het ware probleem.

 

Praktisch: Zet in op conflictsignalering en werk aan de conflictvaardigheid van medewerkers door regelmatig feedbackrondes in te plannen en inspirerende workshops aan te bieden over conflicthantering. Ondersteun medewerkers bij het zelf oplossen van een conflict.

 

Kies bij externe ondersteuning voor zo min mogelijk invasief. Overweeg eerst een conflictcoach (voor een of beide partijen), dan een mediator, dan een advocaat. Steek echter gelijk door naar een advocaat als het vertrouwen nul is.

 

Hangt er een lauwe, afwachtende sfeer in het team waar je je vinger niet op kunt leggen: overweeg een geruisloos en sprankelend Jaartraject Conflicthantering Ninja Style, dat de klokken gelijk zet tussen partijen. 

 

Heel veel succes gewenst! 

 

© Alexandra van Smoorenburg

conflict- en re-integratiecoach

 

Gerelateerde blogs

Blog: Wel of niet het conflict aangaan op het werk, jan 2017

Blog: Hoe om te gaan met onoplosbaar conflict, aug 2016

Blog: De eerste stap bij conflict op het werk, juni 2015

 

 

btn_e-zine

Vond je dit artikel de moeite waard? Reageer, like en deel het!  

 
 
reacties  0 reacties reageren