Teveel stress beschadigt je hersenen

Microglia: de huishoudsters van de hersenen
Microglia: de huishoudsters van de hersenen
15-11-2015 10:51

Auteur: René Hogenes

 

Stress, we hebben er allemaal last van

Ervaar je op dit moment veel stress omdat het te druk is, of omdat je je zorgen maakt? Als je regelmatig te veel en te lang negatieve stress ervaart, dan is je brein continue bezig om te bepalen of je moet vechten of vluchten. Dat voel je in de vorm van onrust, frustratie of het vermijden van moeilijke taken. Als dat voor je gevoel te vaak voorkomt, dan verminderen je prestaties. In stressvolle situaties maakt je lichaam namelijk cortisol aan, een stresshormoon. Cortisol maakt je lichaam en geest onmiddellijk klaar voor actie. Maar je lichaam steelt die energie van je toekomstige reserves.

 

De veel stress beschadigt je vitale hersenfuncties

Wat doet een te lange blootstelling aan cortisol in je lichaam? Als cortisol te lang aan wezig is dan:

  •          sluit je denkproces zich af
  •          zet je je immuunsysteem uit
  •          verbruik je versneld je fysieke energie
  •          beschadig je je geheugen
  •          beschadig je je vermogen tot emotionele controle

Het is dus zeer belangrijk voor jezelf en je relaties om je stress binnen gezonde grenzen te houden.

 

Chronische stress
Als je chronische stress ervaart, dan produceren je hersenen een enzym; protein kinase C. Dit enzym breekt delen af van je neuronen; hersencellen in je centraal zenuwstelsel. Deze neuronen zijn verantwoordelijk voor je geheugenfunctie en je emotionele controle.

Bron: Proceedings of the National Academy of Sciences, Amy Arnsten, professor of neurobiology at Yale University.

 

Is deze hersenschade herstelbaar?
Ja, als je zorgt dat het enzym - protein kinase C - in je hersenen verwijdert, dan stopt het afbraakproces.

Dat kan door:

  •          Time-out
  •          Medicijnen
  •          Extra energie

Time-out
Je kunt na elke stressperiode een time-out nemen, afhankelijk van de duur en intensiteit van de stress. Vraag je veel van jezelf, dan zou je na elke zeven weken een week gas terug moeten nemen. Hersteltijd is even belangrijk als hard werken om prestaties langdurig te waarborgen.

 

Medicijnen
In de toekomst is medicatie misschien een nieuwe oplossing. Naar verwachting komt er een medicijn dat het specifieke enzym vernietigt. De ontwikkeling van een medicijn vraagt gemiddeld een miljard aan investering. Het gaat daarom nog jaren duren voordat dit beschikbaar komt. De bestaande medicijnen - zoals lithium - die stemmingen stabiliseren, werken zeer beperkt en hebben invloed op andere organen zoals nieren, schildklier en hart.

 

Extra energie
Een andere manier is je persoonlijke energie te verhogen:

  •          Je lichaam van voedingsstoffen voorzien om scherp te blijven zónder cortisol
  •          Minimaal 30 minuten per dag bewegen om je stresshormoon af te breken
  •          Gezonde rituelen inbouwen in je dagelijkse routine

 

Gerelateerde blogs

Artikel: Stress? Zo krik je in vijf minuten je energieniveau weer omhoog!, februari 2014

Blog: Wat te doen als de werkdruk je te hoog wordt, jan 2014

Artikel: Baanbrekend goed nieuws over stresshantering, nov 2013

 

 

Laat me weten of je dit artikel de moeite waard vond, en reageer, like of deel het! 

 

reacties  0 reacties reageren